Niewykorzystany dar (La tourneuse de pages) z 2006 roku to psychologiczny thriller, który subtelnie eksploruje tematy zemsty, ambicji i ludzkiej psychiki. Francuski reżyser Denis Dercourt stworzył film pełen napięcia, który osadza widza w świecie muzyki klasycznej, gdzie każda nuta może być bronią.
Fabuła opowiada historię młodej Mélanie (Déborah François), która jako dziecko nie zdołała spełnić swoich marzeń o karierze pianistyki z powodu brutalnego doświadczenia podczas przesłuchania. Dorosła już Mélanie wraca do świata muzyki, przyjmując posadę asystentki słynnej pianistki Ariane (Catherine Frot). To, co początkowo wydaje się szansą na odbudowanie kariery, szybko okazuje się misternym planem zemsty.
Catherine Frot w roli Ariane jest doskonała – jej postać balansuje pomiędzy pewnością siebie a kruchością emocjonalną. Déborah François jako Mélanie wprowadza do filmu intrygującą mieszankę chłodnej determinacji i ukrytej furii. Ich relacja jest sercem filmu i zarazem polem bitwy dla subtelnych manipulacji.
Dercourt mistrzowsko buduje napięcie za pomocą minimalistycznych środków wyrazu – ciche ujęcia i dźwięk fortepianu tworzą atmosferę niepokoju. Film unika melodramatycznych zwrotów akcji, koncentrując się na wewnętrznych przeżyciach bohaterów. Każda scena jest jak precyzyjnie zaplanowany ruch w partyturze zemsty.
Niewykorzystany dar to obraz, który skłania do refleksji nad tym, jak przeszłość kształtuje nasze wybory i jak cienka jest granica między talentem a obsesją. Dercourt dostarcza widzom dzieło równie eleganckie, co mroczne, pozostawiając ich z pytaniem: czy zemsta rzeczywiście przynosi ukojenie?
Czy film odniósł światowy sukces? Mimo że Niewykorzystany dar nie zdobył szerokiego rozgłosu poza Francją, jego precyzyjna narracja i znakomite kreacje aktorskie zostały docenione przez krytyków.